Posted by: Бојан | Април 3, 2009

Нешто задолжително

Тепачката на плоштад минатата сабота, без разлика дали биле една, две или двесте шлаканици, е опасна работа. Точно е дека тепачки има секој ден, меѓутоа повеќето се поради девојки, пари, фудбал, и сличен мачо буллсхит. Саботата имаше тепачка заради поинакво размислување, поинакво верување, поинакви ставови. А полицијата седеше и гледаше, како што може да се види на снимките. Ако некој случајно настрадал, тие можеле да бидат судени како соучесници. Изјавите на господинот министер за внатрешни работи беа смешни.

Проблемите со поинаквите размислувања, верувања и ставови не се нова работа. Прашајте кој сакате од ВМРОвците за СФРЈ и ќе ви каже барем една приказна за тоа како некој неков роднина или роднина на пријател лежел на Голи оток или во затвор или бил убиен во времето на „комунизмот“ во Југославија. Дедо ми имаше еден пријател кој секогаш кога ќе дојдеше на гости ми правеше оригами ластовички. И еден ден престана да доаѓа. Кога прашав каде е, ми кажаа дека е во затвор, ама не можеа да ми објаснат зошто. Прадедо ми бил погубен од „комунистите“ 1947 откако кажал некои работи на луѓе пред кои што не требал многу да зборува. Можеби немам лично искуство, но имам семејна историја. И тоа за нешто што го направиле „комунистите“, а не ВМРОвците. Со она што се случи на плоштадот минатата сабота (ем тепањето, ем неакцијата на полицијата), ВМРОвците покажаа дека не се ништо поинакви. Чекале да дојдат на власт за да му го прават истото на својот народ за кое што до тогаш се жалеле.

Еден од главните хушкачи беше Јанко Илковски. Кој што беше, едно време, водител на Стотројка. Во тоа време зборуваше против власта, зборуваше за правото на говор… Зборуваше за најразлични права, ама не се сеќавам на случај да зборел за правото да го скршиш од мавање оној што е поинаков од тебе (добро, освен можеби PMG). А на неговиот блог повикуваше на протест против „збирштина од гејови и атеисти“. Ако не сте знаеле, најлесен начин да го отуѓиш Другиот е да му залепиш етикета. Без разлика дали таа етикета е геј, комуњара, атеист, муслиман, шиптар, сељак, рисјанин… Тоа е типичен „говор на омраза“. Со лепењето на етикета, Другиот станува предмет. А многу полесно е да мразиш предмет отколку човек. Човек од крв и месо, со сопствен идентитет, карактер, маани, доблести, интереси, стремежи, желби, соништа…

Ќе ве оставам со една поема за која што се претпоставува дека е на германскиот теолог Мартин Нимелер. Самите размислете колку е релевантна за случајот и што би сториле вие.

Кога нацистите дојдоа по комунистите,
Јас си молчев;
Јас не бев комунист.

Потоа ги затворија социјал-демократите,
Јас си молчев;
Јас не бев социјал-демократ.

Тогаш дојдоа по синдикалците,
Јас не кажав ништо;
Јас не бев синдикалец.

Па дојдоа и по Евреите,
Јас не кажав ништо;
Јас не бев Евреин.

Кога дојдоа по мене,
веќе немаше кој да каже нешто за мене.


Responses

  1. E navistina ne si normalen.Gore procitanata poema sum ja slusala kako prikazana i sekogas kako povtoruvanje mi bila mnogu silna.Silna zatoa sto se gledam sebe si .A ne deka sum molcela,znam i da kazam vo odbrana na odredeni tugi stavovi,no i moi stavovi koi ne se vo soglasnost so toj shto treba da slusne,no sekogas sum go dobivala podebeliot kraj.
    Za zal kako nacija ne sme miroljubivi kako shto se pretstavuvame ili nekoj taka ne gleda od nadvor,tuku nie sme so ograniceni moznosti,da taka mislam jas.Ako sekogas fakame seir i cekame nekoj drug da go rascisti krshot,a se odnesuva za site nas ,se dotogas ke sme so kompleksi.Jas imam kompleks deka ziveam vo geto,se sramam od seba i toa shto sum ili ne sum napravila vo interes na mojata drzava koja se pomalku ja cuvstvuvam za svoja.
    I se poveke sum sigurna deka poemata e VISTINA.Koga iskomentirav:treba site Arhitekti da se pojavat na plostad,mi bese kazano ,ne site Arh.tuku siot narod.Alo luge,pa tocno e deka crkvata shto trba da se gradi ja proektirale Arh./premierot taka ne informirase koga jadese burek so Janko/,no tie Arh se povikani za takva rabota,toa im e profesijata,no veruvam deka istite tie proektanti ne ja odredile lokacijata.
    Ako Skopje e metropola,a ne e,togas gospodata od vladata i nejziniot premier imaat losh arshin vo odnos na toa kakvi se sodrzini i karakterni crti treba da ima edna metropola.
    Ako crkvata e edinstvenoto obelezje so koe ke ja dopolnime slikata za metropolata/Skopje/,togas ajde,crkva,pa ushte eden trgovski,pa hotel,pa uste nekoj spomenik.pa ,pa nema plostad ,ama ke bide metropola.Gluposti.
    Ne uspeavme da go revitalizirame kameniot most koj bese glavnoto obelezje na gradot zaedno so kaleto,a nie t.e.tie ke pravat se samo da se smeni sto poveke ovoj grad koj nema poveke nikakvo obelezje.Nema Vodno,nema Saraj,nema plostad,nema Zoo gradina ,nema park,nema Kermez,pa shto ima? Shto ostana od mojot grad?
    Znaete,celo vreme se povikuvaat na nacionalni obelezja,na tradicija,no taa ne e samo vo ostatocite od ruralnata sredin pa preneseni vo gradov na mnogu pogresen nacin i Skopje ne e Skopje vo koe sum se rodila.
    Tradicijata ne e samo selskata nosija,tkaenite cergi,crpkite i bardacite,nacionalno obelezje ne e samo znameto,himnata, i sl.Kade e avtentcnata arhitektura na gradot,zboruvam za centralnoto gradsko podracje.Neznam kako do sega ne ja srusija i Risikevata palata ili ja unakaradija so nekakvi lavchinja i losha fasada,Kaj e ul.Maksim Gorki so svoite prekrasni objekti?Zoshto za niv ne zastana vladata pa da gi restavriria?
    Sporeduva Zapad,pa spomnuva metropola,no samo za toa shto saka da si promovira,potocno realizira.
    Studentite od Arhitektonskiot fakultet barem se obidoa,no ushte pojako,ni pokazaa i sto moze da ocekuvame ako sakame da si go pokazeme javno svojot stav za odredena sostojba,situacija,izjava na nekoj od Vlasta:razbravme,ako nisto drugo ke bideme ili nezashtiteni od policijata ili doplonitelno istepani i od niv.Pa sega shto da odbereme?Koj ke mi odgovori?

  2. Добар пост.
    Ти ја зедов поемата и ја преточив во нов пост кај мене – http://mojon.blog.com.mk/node/221609
    Поздрав.


Напишете коментар

Категории